אם ילדכם הוא בגיל בית הספר, כדאי שתשקלו שיחה בנוגע להתמודדות הנפשית שלכם, עם הגורמים המתאימים לצורך כך בבית הספר (מחנכת, יועצת, מנהלת, פסיכולוגית בית הספר). המסגרת עשויה להיות משענת לילדכם ואף לכם.

עם זאת, שיחה עם בית הספר אינה מתאימה לכל אחד, וגם לא לכל גורם בבית הספר. הדבר מביא עמו התלבטויות וחששות, אשר קשורים במידת הרצון להיחשף, בחשש משיפוט חברתי ובמתן אמון בגורמים השונים. רצוי לחשוב קודם, אם אתם מרגישים מוכנים לסוג כזה של חשיפה, וניתן אף להתייעץ על כך עם אנשים קרובים או עם הגורמים המלווים אתכם. ישנם מקרים בהם הורים זכו למערכת תומכת עבורם, עבור ילדיהם ומשפחתם בעקבות שיתוף כזה. אך לצד זאת, לא כל צוות בכל בית ספר יודע להתמודד עם מידע מהסוג הזה.

כיצד שיח עם בית הספר יכול לסייע?

  • מודעות המורה להתמודדות הנפשית שלכם, יכולה לקדם הבנה טובה יותר את שלומו של ילדכם ולזמן תגובה מותאמת יותר למציאות חייכם, אם מתעוררות בעיות.
  • ייתכן שקבלת החלטות מודעת של המורה תהיה מותאמת יותר למול מצבים המתרחשים תדיר עם ילדכם (למשל איחורים, זמינות לטלפון או אי הכנת שיעורי בית).
  • פתיחת ערוץ לשיחה בין ילדכם לבין הצוות בית הספר (מורה, יועצת, מנהלת), המאפשרת מעין ברכת הדרך לילדכם לפנות בעצמו לקבלת עזרה בעת הצורך.
  • השיח מוביל לשיתוף ביניכם לבין המורה בסיוע רחב ותומך לילדכם.

הכנה לשיח עם בית הספר

  • כדאי לחשוב על הדרך הנכונה ביותר עבורכם לתקשר עם בית הספר. אולי יהיה כדאי לתאם שיחה מראש- בזמנים בהם המורה פנויה יותר, אפשר יהיה לעבור על הדברים ביסודיות, לעומק ובנחת.
  • ייתכן ותעדיפו לדבר עם יועצת בית הספר או עם הפסיכולוגית, על מנת שיסייעו בתיווך  בקשתכם למורה או למנהלת.
  • ייתכן ותחשבו שנכון יהיה שאדם נוסף ילווה אתכם לשיחה זו, חבר משפחה קרוב או איש מקצוע.

מה כדאי להעביר לבית הספר בשיח מסוג זה?

  • מה קורה לכם כאשר אינכם חשים בטוב וכיצד הדבר משפיע על ילדכם.
  • מהן דאגותיכם לגבי התפקוד של ילדכם בבית הספר.
  • מידע על תכניותיכם לשעת משבר ועל הסיוע לו אתם זקוקים בשעות אלו.
  • מי הייתם רוצים שיהיה מיודע אודות שלומכם בבית הספר.
  • מעט מידע אינפורמטיבי על התמודדות נפשית.

מה כדאי לבקש מהגורמים בבית הספר לספר לכם?

  • מה האפשרויות העומדות לרשות בית הספר, כדי לתמוך בילדכם.
  • אילו שירותים זמינים עבור ילדכם, וכיצד הוא יכול להגיע אליהם במקרה הצורך.
  • האם יש שירותים נוספים של בית הספר, שמשפחתכם יכולה ליהנות מהם.
  • מהי הדרך הטובה ביותר לעדכן את בית הספר, אודות מצבכם ומצב משפחתכם (בעיקר בעתות משבר).

כתיבת מכתב או אי-מייל

לעיתים כדאי לשקול כתיבת מכתב או מייל לבית הספר בנושא ההתמודדות שלכם, המחשבה על ילדכם, ואולי אף לצרף אליו את התוכנית שלכם לשעת משבר. מכתב כזה עשוי להבהיר את ציפיותיכם מבית הספר ולהבטיח שילדכם יזכה לתמיכה ראויה.

במכתב כזה-

  • תוכלו לשתף בסימני אזהרה, המעידים על כך שאתם מתחילים לחוש פחות טוב.
  • תוכלו לשתף כיצד מתבטאים הקשיים של ילדכם מול מצבי לחץ או מתח, ותוכלו לבקש שיצרו עמכם קשר, במידה והוא נראה מודאג או חרד.
  • תוכלו לתת פרטים לגבי אנשי קשר חלופיים, למקרים בהם אתם לא לוקחים את הילד מבית הספר, ובכלל- עם מי ניתן ליצור קשר במידה ואתם לא זמינים בעקבות התמודדות עם הקושי הנפשי.
  • כדאי להוסיף מסרים חיוביים ומחזקים שהייתם רוצים שיודגשו לילדכם בזמנים קשים או משבריים.
  • כדאי לבקש שהמצב יישאר חסוי, כך שילדים אחרים לא יתגרו בילדכם או יתייחסו אליו באופן שונה (כמובן שבחירה של ילדכם לשתף חברים היא עניין אחר).

זכרו לעדכן את ילדכם

ילדכם לא תמיד ירצה שכולם יידעו על המצב. שווה לבדוק מיהם המורים עליהם הוא סומך יותר, וירצה שתשתפו אותם (עם זאת חשוב לזכור, במיוחד מול ילדים קטנים יותר, שלעיתים שיתוף בית הספר הוא חשוב, למרות התנגדות מסוימת של הילד).

עדכנו את ילדכם לאחר השיחה, והבטיחו שפרטיותו תישמר. הסבירו לו את מטרת השיחה וכיצד הדבר יוכל לסייע לו.

בכל מקרה הזכירו לו כי כשעולים קשיים הוא תמיד יכול לפנות אליכם.

בכל בחירה מול בית הספר כדאי לעדכן בן משפחה קרוב, חבר או איש מקצוע, שיסייע בהתנהלות ובמחשבה.

לעתים, אנשים המתמודדים עם קושי נפשי, שבוחרים לשתף אחרים בקושי שלהם, מגלים שלא מעט אנשים אחרים שמחים לסייע ולתמוך בעקבות השיתוף.