קשיים נפשיים יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים. ייתכן ואדם ירגיש ירידה קיצונית במצב הרוח וחוסר יכולת ליהנות או לחוש סיפוק מאירועים, או מיחסים מהם נהנה בעבר ונהג לחוות כמשמעותיים; ייתכן ותצוף חרדה, שתבוא לידי ביטוי בתחומים שונים ותצמצם את היכולת להתנהל באופן חופשי ומתוך בחירה; ייתכן והלך החשיבה ייפגע, ואדם יתפוס אירועים, או מצבים, באופן לא רציונלי או לא עקבי ויתכן שיחסו לחברה יתערער ויאופיין בחשדנות או בהתנהגות אימפולסיבית. המשותף לבעיות הנפשיות השונות, הוא הפגיעה באורח החיים ובתפקוד. לא פעם, אדם הסובל מבעיה נפשית, יתקשה להתנהל כפי שהתנהל טרם התעוררות הבעיה- תפקודו יתדרדר, מערכות היחסים הקרובות שלו ייפגעו ולעיתים גם הלך מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו ישתנו.

התמודדות עם הקושי הנפשי

פנייה לעזרה יכולה לסייע בהתמודדות עם קשיים, בשיקום אחרי משבר, בהחלמה ובחזרה לתפקוד תקין ולאיכות חיים טובה יותר. טיפול תרופתי וטיפול בשיחות עם אשת מקצוע, הן דרכים טובות להיעזר, להבין טוב יותר את הבעיות המערערות את חיי המתמודד ולטפל בהן.

עבור הורים, לפניה לטיפול יש חשיבות גבוהה במיוחד, שכן בעיות נפשיות, על סוגיהן השונים, עלולות לפגוע ביכולת התפקוד ההורית ובקשר עם הילדים. הורים המתמודדים עם בעיות נפשיות יכולים להיות הורים נהדרים, אך יחד עם זאת, אב המתמודד עם דיכאון עלול להיקלע למצבים של הסתגרות וחוסר תפקוד, בעוד שילדיו זקוקים לו; אם חרדה עלולה להימנע מלהתמודד עם סיטואציות המעוררות בה חרדה, וכך, להעביר לילדיה את חששותיה המוגזמים; והורים המאופיינים עם קשיי חשיבה, עלולים להגיע למצבים בהם הם מתנהלים בדרכים קיצוניות ואף מסוכנות בתוך הבית ומול ילדיהם, בעקבות שיפוט מציאות לקוי.

לכן, אם אתם חשים כי חל שינוי בתפיסת העולם שלכם, אם אתם מרגישים שרגשותיכם או מחשבותיכם אינם כבעבר, או שתפקודכם נפגע והשתנה, שמשימות שפעם היו חלק משגרת היום-יום שלכם נראות לכם היום בלתי אפשריות, או שאתם מוצאים את עצמכם יותר חרדים, מבולבלים או חשדניים כלפי הסביבה- חשוב שתפנו לקבלת סיוע, בין אם הסיבה לשינויים ברורה ובין אם לא. הכרה במשבר נפשי, או בהתמודדות נפשית מתמשכת, היא כשלעצמה חלק מרכזי בתהליך ההחלמה והחלמה היא אפשרית, גם אם זה לא נראה לכם כך היום. התכחשות לכך שאתם סובלים מקושי נפשי, עלולה להביא  להתגברות הסימפטומים השונים, להתרחקות מהחברה, ולצמצום היחסים הקרובים, ובכך בעצם להתגברות המצב אליו אתם מנסים להתכחש.

Broken image

קבלת הקושי הנפשי

הכרה בקושי הנפשי ופניה לקבלת סיוע ותמיכה הן משימות קשות הדורשות אומץ ואחריות, במיוחד לאור התפיסות החברתיות לגבי קיומם של קשיים נפשיים. לעתים המסר החברתי עלול להיות שבאדם המתמודד עם קושי נפשי יש משהו פסול, מעורער, שיש להתרחק ממנו. כאשר במציאות מדובר בהפרעה, אשר תוקפת לא את גופו של האדם, כי אם את רוחו. למרבה הצער, לא פעם אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים מאמצים בעצמם את העמדה השיפוטית, וחשים, בנוסף לקשיים הנפשיים גם אשמה רבה. חשוב לזכור שאין אדם המבקש להתמודד עם משבר או עם קושי נפשי, ולכן אין אדם שאשם בשינוי שחל בחייו בעקבות הקשיים עמם הוא מתמודד. בין אם הגורמים הם ביולוגיים, או נובעים יותר מלחץ או עומס בחיים (ובדרך כלל הם ינבעו משילוב של השניים), הירידה באיכות החיים, בתפקוד ובהתנהלות הם אינם מבוקשו או רצונו של אף אדם.

סיוע באינטרנט יכול להיות רעיון מצוין להתחלה של תהליך היעזרות. עמותת סה"ר למשל, מסייעת לאנשים במצוקה נפשית באמצעות תקשורת אנונימית דרך האינטרנט, ללא עלות.

היכולת לקבל את ההתמודדות עם קושי נפשי, לפנות לסיוע, ולהתמודד באומץ עם הסטיגמה החברתית והאישית, מהווה צעד משמעותי לקראת שיקום לאחר משבר נפשי, החלמה ושיפור איכות החיים עבור המתמודד ומשפחתו.