קונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מחיי המשפחה. אפשר אפילו לומר, שלא סביר שקיים בית בו לא התעורר מעולם חוסר הסכמה. הבשורות הטובות הן, שאפשר לשפר את היכולת למנוע עימותים מיותרים וגם את היכולת להתנהל נכון יותר בעימותים בלתי נמנעים. הדבר נכון אף יותר, אם אתם הורים המתמודדים עם קשיים נפשיים, העלולים להשפיע על מצב רוחכם ועל האופן בו אתם תופסים את המציאות.

הנה כמה דגשים, העשויים לסייע בניהול קונפליקטים משפחתיים:

  • מודעות לנקודות החולשה שההתמודדות הנפשית מביאה עמה- ככל שתדעו לזהות תחושות, מחשבות או התנהגויות המאפיינות מצבים שליליים, כך תוכלו גם להימנע ממצבים של תקשורת מורכבת ולצמצם התלקחות של עימותים וויכוחים.
  • מודעות למצבי לחץ, וחשיבה מבעוד מועד על דרכי התמודדות יעילות עמם (למשל: לקחת פסק זמן לעצמי, הכנה מבעוד מועד של פתקי תזכורת לרגעי קושי, היעזרות באדם קרוב שידרוש בשלומי כל פרק זמן מוסכם).
  • שיח עם בני המשפחה, בצורה פתוחה ומותאמת, על קשיים העלולים לאפיין אתכם ועל דרכי התמודדות משפחתית אפשריות. ישנה חשיבות גדולה לשיח מסוג זה ברגעי שלוה וקירבה, ולא ברגעי עימות או כעס כמובן.

משפחה קונפליקט

  • בהמשך לסעיף הקודם, אפשר לחשוב יחד עם בני המשפחה על השפה המשותפת המדברת אליכם. בשפה זו תוכלו לשתף את הילדים בקשיים והם יוכלו לסייע לכם לזהות ולהתמודד טוב יותר עם מצבים מורכבים. שפה כזו יכולה גם לסייע לילדים, ואפילו לכם, להביע דאגה בזמנים מדאיגים או אחריהם. אפשר למשל לחשוב על הגדרת "סולם לחצים", בעזרתו תוכלו אתם להסביר לבני המשפחה שלכם כי כעת אתם לא רגועים ולכן זקוקים לכמה רגעים עם עצמכם; וילדיכם יוכלו להביע באמצעותו את הדאגה שלהם. דוגמאות נוספות תוכלו למצוא בכתבה שיח עם ילדינו על הקשיים הנפשיים שלנו.

חשוב לזכור, שישנם נושאים עליהם מוטב לשוחח שלא בנוכחות הילדים, ככל שהדבר מתאפשר, במיוחד אם הם צעירים.

  • לאחר עימותים או אי הסכמות, כאשר הרוחות רגועות, חשוב לעודד שיתוף ופתיחות באשר לחוויות של כל בני הבית. שיח כזה מאפשר לבני המשפחה לפרוק את תחושותיהם ואף לשתף בנקודת מבטם על ההתנהגות שלכם, ומאפשר לכם להכיר בקושי שהם חוו, ואף לקחת אחריות במקרה שאתם מרגישים שהתנהגתם בצורה לא מותאמת, או חסרת שליטה, בעקבות הקושי הנפשי שלכם.
  • לצד זה, כדאי להזכיר שלא פעם, עימותים או ויכוחים יכולים להיות טבעיים ואף נחוצים ושמתוקף תפקידכם כהורים, עליכם להעמיד גבולות וציפיות במסגרת חיי הבית. חשוב לאפשר גם על זה שיח, ובמידת האפשר מתוך עמדה משותפת עם בן.ת הזוג שלכם.
  • ככל שניתן, חשוב שלילדכם יהיה אדם בוגר וחיצוני למשפחה הגרעינית, אתו הם מרגישים בנוח לדבר, כאשר הם מודאגים או לחוצים. אלה יכולים להיות בני משפחה מדרגה שניה, חבר או חברה קרובים, מחנך, מטפל או חונך מטעם פר"ח או מעמותת אח בוגר אחות בוגרת. כתובת של אדם בוגר חשובה עבור ילדיכם, במיוחד בזמנים בהם אינכם זמינים עבורם.

קונפליקטים במשפחה

  • עבור בני משפחה בוגרים (בני.ות זוג, הורים, אחים, ילדים בוגרים של מתמודדים) ישנם שירותים ציבוריים לבני משפחות המתמודדים, הפזורים ברחבי הארץ בקהילה ובבתי החולים:

מיל"ם (מרכזי יעוץ למשפחות מתמודדים)

מרכזי יה"ל (ייעוץ והכוונה למשפחות מתמודדים)

מרכזי ייעוץ למשפחות

מרכזי משפחות בבתי החולים