בחלק הראשון, נידון הטיפול בנפגעות טראומה מינית במרחב המיילדותי. שמענו אודות המחקר והקליניקה של השלכות הטראומה המינית, על המרחב המיילדותי, מפיה של ענבר פריד צאיג, פסיכולוגית קלינית, מנהלת המרחב הנשי מבית קוגנטיקה. אחריה צוות מרפאת לי-לך מהמרכז הרפואי קפלן, שיתפו במודל הטיפולי שהן מפעילות, להתערבות אקוטית רב-תחומית בהריון ובלידה בשורדות פגיעה מינית.

בחלק השני, שמענו את הדוברת המרכזית בכנס, ד"ר אנטז'ה הורש (Antje Horsche PhD), פסיכולוגית קלינית ופרופסור חברה בפקולטה לביולוגיה ולרפואה באוניברסיטת לאוסן (Lausanne), שווייץ, חברה חוקרת קלינית במחלקה לבריאות האם והילד בבית החולים של האוניברסיטה וראש קבוצת לאוסן למחקר סב-לידתי (Perinatal). מחקריה של דר' הורש, מתמקדים בהשפעת לחץ וטראומה בתקופה הסב-לידתית, על בריאות האישה לאחר הלידה ועל היילוד. היא שיתפה אותנו בפיתוח מרענן, של התערבות קצרה ומוקדמת שמטרתה להתמודד עם PTSD (הפרעות דחק אחרי טראומה) הכרוכות בלידה.

עוד בחלק זה, האזנו לדר' שרון בן רפאל, פסיכולוגית קלינית, מנהלת אם לדרך, המספק טיפול רגשי לאישה ומרכז להכשרה מקצועית. דר' בן רפאל סיפרה על הקו הדק בין מחשבות טורדניות אדפטיביות לבין OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) אחרי לידה.

החלק האחרון בכנס, עסק בממשק בין מצבים רפואיים לבין בריאות הנפש של האישה. בחלק הזה, שמענו אודות אנדומטריוזיס, מפיה של דר' רונית לחמנוביץ', פסיכולוגית שיקומית ורפואית, מדריכה, אחראית אגף נשים במרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא.

ולסיום, שמענו את פרופ' מיקי בלוך, פסיכיאטר בכיר, סגן מנהל המרכז לבריאות הנפש רמת חן וסגן פסיכיאטרית מחוז תל אביב בקופת החולים כללית. פרופ' בלוך דיבר על מהלך של PMMD (הפרעה דיספורית קדם ויסתית) בתקופה שלפני הלידה והשלכותיה על בריאות הנפש של האישה בתקופה זו.

הכנס היה מעשיר ומרחיב את הדעת וסיפק לנו, בציפור, הבנה מעמיקה יותר של אפשרויות הטיפול העומדות על הפרק ושל אלה המתהוות וכן של תהליכים שאנו עוברות עם חלק מהאמהות המלוות ושעוד ילוו על-ידנו. נמשיך ללמוד ולהעמיק.