"אם היו לי ההקשבה, התמיכה, והייעוץ שאתם מציעים, לאחר שבני נולד, יכול להיות שלא הייתי עוברת משבר ומתאשפזת…" כתבה אם צעירה לשני מתוקים, שמסתייעת במרכז "ציפור הנפש". המכתב הקצר הזה, כמו פניות דומות אחרות, הם שהביאו את ראשי המרכז להפיץ את הבשורה, במטרה לעזור לעוד ועוד אנשים.

אותה אם לשניים, חוותה קשיים על רקע נפשי והתקשתה להתמודד. בהיעדר עזרה מקצועית ומאחר שהקרובים אליה לא השכילו להבין בזמן מה שעובר עליה, חוותה התקף קשה שדרש אשפוז ומתן תרופות ייעודיות. וגם כששבה לביתה הייתה במצב מעורער ושברירי. מבחינה רפואית, הפסיכיאטר קבע כי היא כשירה לשוב לביתה, אבל ניתן לדמות את מצבה לאדם שעבר ניתוח לב קשה. הוא אמנם בריא מבחינה פיזית, אבל מתקשה לתפקד. הגוף שלו חווה טראומה קשה ועליו לנוח ולקבל הדרכה מפורטת איך להתנהל. מה מותר לו לאכול ולעשות, וממה מומלץ לו להימנע. פעילות גופנית כן או לא, ועד כמה. אם יתנהל נכון, מצבו, בעז"ה, ישתפר, והוא יחזור לחיות חיים מלאי עשיה ושמחה כאחד האדם, ואם, חלילה, לא יתנהל נכון, מצבו עלול להתדרדר ומהר מאוד יהיה צורך לאשפזו מחדש, במצב קשה יותר מאשר לפני כן.

בניגוד לחולה הלב שמקבל הרבה אמפטיה וכולם מגלים הבנה למצבו, מי שתקפה אותו חולשה או מחלה נפשית, פעמים רבות נתקל בחומה של חוסר הבנה, לצד רצון של בני המשפחה הקרובים להרחיק ולהסתיר את מצבו. לכן מצפים ממנו לחזור לשגרה כמה שיותר מהר ולתפקד כאדם רגיל. הבעיה היא שדווקא ההסתרה והמסר שמי שלוקח כדורים הוא לא שפוי בדעתו, זה בדיוק גורם לאדם לרצות להפסיק עם הטיפול התרופתי, שלרב הוא זה שמאזן את החומרים במוח שלו. ואז- כשמפסיק את הטיפול התרופתי, הוא גורם במו ידיו להאיץ התפרצות נוספת של המחלה, שגורר משבר ואף יתכן אשפוז נוסף וחוזר חלילה. כך נוצר מעגל קסמים שרק מחמיר את מצבו וקשה להשתחרר ממנו.

הבשורה היא שממש לא חייב להיות כך. הכוונה והדרכה נכונה יכולים למנוע ממעגל האימים הזה להיווצר. אם רק נקבל את המידע וההכוונה הנכונה איך לעשות זאת.

משרד הבריאות הקים מסגרת מקצועית לתמיכה באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים, במטרה שיוכלו להמשיך לתפקד כרגיל, כהורים או כילדים בתוך המשפחה. משרד הבריאות עושה זאת מכוח חוק מיוחד- "החוק לשיקום נפגעי נפש בקהילה", שמטרתו שיקומם, שילובם והכלתם בקהילה של מתמודדי הנפש, כדי לאפשר להם להשיג, ככל הניתן, עצמאות תפקודית ואיכות חיים.

מרכז "ציפור הנפש" באשדוד, הינו מסגרת חרדית למהדרין לנשים, הפועלת בפיקוחם והכוונתם של הרבנים הגאונים הרב גרוס שליט"א והרב פינטו שליט"א.

שירות חינם

המרכז פועל תחת משרד הבריאות שגם מתקצב אותו במלואו. כך שמי שנמצא מתאים להסתייע בו, לא נדרש לשלם מאומה עבור ההכוונה, ההדרכה, הליווי והייעוץ המקצועי שהוא מקבל במסגרתו.

איך זה עובד? בונים תכנית שיקומית בנושאים בהם זקוקים לתמיכה (כמו מציאת עבודה, תפקוד בבית וכו'). למשל, אמא לילדים שזקוקה לעזרה בקשר עם הילדים או עזרה בהתארגנות בבוקר או בהשכבה. וישנם כאלה שעיקר הקושי שלהם הוא לצאת לעבודה, בישול, ניקיון, משחק משותף עם הילדים וכו'. מכינים יחד עם כל אמא, תכנית עבודה ברורה עבורה עם מטרות לטווח ארוך, יעדים ודרכי ביצוע. במידת הצורך מגיעה מדריכה מטעם מרכז "ציפור הנפש" ונמצאת עם האמא מספר שעות מדי שבוע ועוזרת לה באופן מעשי, בפועל, להגיע אל היעד השיקומי שהן קבעו יחדיו. באופן מעשי, כל אמא מקבלת פגישה של מלווה הורית אחת לשבוע (עבור שיחות), ובמידת הצורך גם פגישות עם מדריכת שיקום (עבור עזרה מעשית). כמות השעות של המדריכה נקבעת על ידי משרד הבריאות, בהתאם לצרכים האישיים של כל אחת.

חשוב להדגיש כי ישנה אפשרות גם להדרכת הורים ממוקדת בריאות הנפש, גם ללא מדריכה שעוזרת באופן מעשי.

התכנית השיקומית שנקבעת יחד עם האמא, מביאה בחשבון את מכלול הקשיים ואת הדרכים המתאימות לאמא לפתרונם, בהתחשב במצבה במישור הפרטני, הרגשי, התעסוקתי והחברתי.

המדריכה שמגיעה הביתה מסייעת לאמהות לרכוש מיומנויות של תפקוד יומיומי: סדר, התארגנות, ניקיון, סיוע בהכנת ארוחות וקניות, תקשורת עם הילדים, משחק משותף, תכנון, יוזמות וביצוע בנוגע לילדים (מבצעים, חלוקת תפקידים ועוד), ובמידת הצורך עוזרת בנטילת הטיפול התרופתי בעקביות, ומסייעת להן להפיג את החששות שיש להן בחיי היום יום, על כל צעד ושעל.

מרכיבי הליווי כוללים הדרכה פרטנית הורית, בהתמחות לבריאות הנפש, כמו: הסבר מקצועי הל המצב מבחינה בריאותית-טיפולית, חיזוק הביטחון העצמי, הסרת סטיגמה עצמית וחברתית, הורדת חשדנות שקיימת לעתים כלפי גורמי טיפול, התמודדות מול פגיעה בביטחון ההורי, הכנת תכנית לשעת משבר, מיצוי זכויות ותיווך מול גורמים אחרים ועוד.

בנוסף לליווי הפרטני, מתקיים ליווי קבוצתי, שכולל שיח פתוח על כוס קפה, שמתקיים במתנ"ס מעל"ה, קבוצות הורים במרכז, פעילות הורים וילדים וימי כיף למשפחות. מובן שאין חובה להשתתף בפעילויות הנ"ל, או אף בחלק מהן, הן רק בגדר שירות נוסף למעוניינות.

יש לציין כי "שיח קפה" פתוח לכלל המתמודדות, גם לכאלה שאינן מלוות ב"מרכז ציפור הנפש" ואינו כרוך בתשלום או בהרשמה מראש.

מנפצים מיתוסים

מעבר לתועלת המידית שביכולת להתמודד בצורה מיטבית עם קשיים נפשיים, ההשתתפות במיזם מצליחה להפתיע ולהביא להחלמה מהמגבלה, גם אם הסברה הרווחת היא שממחלת נפש לא ניתן להחלים. זה לא נכון.

ניתן בהחלט לחיות לצד מחלת נפש חיים מלאים בעשייה ושמחה, בדיוק כפי שניתן לחיות עם סוכרת ולחץ דם גבוהה, מהלי שזה הופך אדם סוכרתי לאדם שאין לו תחביבים או אישיות. בתנאי שנעשית ההשתדלות הנכונה לטפל בקושי בדרכים המומלצות.

מתברר כיום, ממחקרים רבים, כי נפגעי נפש שמקבלים תמיכה (כפי שכל אדם זקוק לתמיכה…) וליווי מקצועי בקהילה, מצליחים להחלים מהמחלה. גם במקרים בהם הם יזדקקו להמשיך בטיפול תרופתי- יוכלו להסתפק במינון נמוך יותר, והעיקר- יצליחו להגיע לתפקוד עצמאי ולהתמודדות בחיי היום יום מבלי ליפול לעול כבד על המשפחה והסביבה. המצב כיום הוא שמשפחות רבות מתמודדות עם עול כבד מנשוא, של החזקת/הסתרת בן/ת המשפחה, עובדה הגוזלת מהם משאבים עצומים ופוגעת ביכולת התפקוד, הפרנסה ושלוות הבית. חשוב שידעו כי יש להם כאן, קרוב לבית, מענה מקצועי, חרדי ודיסקרטי, המפוקח וממומן על ידי משרד הבריאות, ושיסייע להם, בסייעתא דשמיא, להתגבר על הקשיים ולהגיע להחלמה ותפקוד מלאים.

תחומים נוספים הניתנים במסגרת סל שיקום: ייעוץ והכוונה למשפחות המתמודדות עם בן משפחה הסובל מהפרעות נפשיות. מדובר הן על תמיכה רגשית, נפשית, והן ייעוץ וסיוע במישורים המעשיים, בירור זכאויות ושירותי תמך, מסגרות דיור, תעסוקה, חונכות, שעות פנאי וסיוע במימון טיפולים רפואיים (- טיפולי שיניים הניתנים בחינם) או ברכישת מוצרים וריהוט לבית ועוד.

להכוונה ועזרה (גם בתהליך ההפניה), ניתן לפנות ולהתייעץ ללא תשלום.