הורים רבים המתמודדים עם בעיה נפשית תוהים אם עליהם לדבר עם ילדיהם על כך (מה הם צריכים לומר, כמה הם צריכים לומר ואיך). אולי אתם נמנים עליהם? אתם עשויים לתהות אם הילדים שלכם מבחינים בתסמיני הבעיה שלכם ומה הם חושבים, או אולי אתם חושבים שהם לא שמים לב?

הורים רבים מניחים שמוטב להימנע מלדבר עם ילדיהם על הבעיה הנפשית שלהם, כדי להגן עליהם מפני לחץ ובלבול. עם זאת, מחקרים מראים, כי כאשר ההורים מדברים בגלוי על המאבקים שלהם, בשפה אותה הילדים יכולים להבין, זה עשוי לעזור לילדים להבין טוב יותר את המצב ולהתמודד אתו. זה יכול לעזור להם להבין את השינויים שהם רואים וחווים, כאשר יש תנודות במצב הנפשי שלכם, ולדעת שהם לא אשמים או אחראים על המצב שנוצר.

בסופו של דבר, אתם צריכים להחליט אם לדבר עם הילדים שלכם. כדי לעזור לכם לקבל החלטה זו, כדאי שתשאלו את עצמכם:

  • מה מדאיג אותי באפשרות שאשוחח עם ילדי על ההתמודדות שלי?
  • מה הם היתרונות בלא לדבר אל ההתמודדות שלי עם ילדי?
  • האם יכול להועיל לי להתייעץ עם איש מקצוע ולהתכונן מראש לשיח מהסוג הזה?

הכנה לשיח עם הילדים

כאשר אתם בוחנים איך אתם יכולים לעזור לילדכם להבין, כדאי תחילה לחשוב על פי העיקרון המנחה מצבי חירום בטיסות: לשים את מסכת החמצן שלך לפני שתנסה לעזור לאחרים. במילים אחרות, לפתח קודם כל בעצמכם את ההבנה של מה קורה לכם, מהן הבעיות איתם אתם מתמודדים ומה מביאה איתה ההתמודדות. זה יעזור לכם להרגיש בטוחים יותר ומוכנים לדבר עם הילדים שלכם ולענות על כל שאלה שהם עשויים לשאול.

יכולת ההבנה של כל ילד

ילדים בגילאים שונים ובשלבים שונים של התפתחות, מבינים ומפרשים את מה שהם רואים בדרכים שונות.

כאשר אתם שוקלים לדבר עם הילדים שלכם, כדאי "להיכנס לנעליים שלהם" ולחשוב על המצב מנקודת מבטם- לאילו תסמינים שלכם הם ערים ואיך הם עלולים לפרש אותם?

כדאי לחשוב על כך עם בן.ת הזוג שלכם או עם אדם תומך אחר- בן משפחה, חבר טוב, איש מקצוע, או כל אדם משמעותי אחר. חשיבה כזו עם מישהו שמכיר אתכם היטב, יכולה לסייע לכם להבין את התסמינים שלכם מנקודת מבט שונה מזו שלכם, וכך להבין טוב יותר את הילדים שלכם ולתכנן כיצד נכון לשוחח עמם. בהתאם לגיל הילדים ולרמת התפתחותם, ניתן יהיה לפתח את השיח על ההתמודדות הנפשית שלכם.

גיל ושלב התפתחותי

זהו את גיל הילדים והשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים על-פי הקטגוריות הבאות: