חלק מהמתמודדים עם קשיים נפשיים עלולים להרגיש לא טוב למשך תקופה מסוימת ואז להחלים ולחזור לחייהם, כאשר הקושי הנפשי לא מטריד אותם יותר. אחרים עלולים לחוות בעיות חוזרות במהלך חייהם, אך גם תקופות "בין לבין", בהן הם מרגישים טוב ומתפקדים. ויש כאלו החווים תסמינים וקשיים נפשיים לאורך חייהם באופן רציף, אך הם לומדים לחיות עם זה, ולתפקד, והם עדיין חווים חיים מלאים.

הנה כמה מהגורמים העשויים לעזור למתמודדים עם בעיה נפשית להחלים:

  • שיח וקשר עם אנשים אחרים שהיו במצב דומה.
  • השתתפות בקבוצת תמיכה של מתמודדים עם קשיים נפשיים.
  • קבלת טיפול רפואי ושיקומי מתאים- תרופות, צוות שיקום, מטפל מוסמך ואשפוז פסיכיאטרי במידת הצורך.
  • יחסים טובים ותומכים עם משפחה וחברים.
  • למידה ואימוץ של גישה חיובית ותקווה בנוגע לעתיד.
  • תחושת משמעות בחיים.
  • תחושה שהם משמעותיים עבור אחרים בעולם.
  • תחושת יכולת ותחושת אחריות כלפי בחירות והחלטות בחיים.

ילדה שותל עץ

איך מסייעים אנשי בריאות הנפש?

רופאות , אחיות, יועצות, מטפלות, עובדות סוציאליות, יחידות אשפוז, ואנשי שיקום הם אנשי מקצוע שתפקידם לסייע בשיקום והחלמה של האדם המתמודד עם מצוקות נפשיות. הם מחזיקים בידע וניסיון, ויש ביכולתם להתאים לו תכנית ההתערבות המתאימה.

על אנשי המקצוע מהשירותים השונים לעבוד יחד, כדי לבצע הערכה והתאמה של המענה המתאים ביותר שיאפשר את הטיפול הטוב ביותר עבור הוריכם. הם יבחנו ויחשבו יחד עם הוריכם מה מסייע להם בצורה הטובה ביותר.

זכרו כי לא כל שירות מצליח לסייע לכל אחד, ולעיתים לוקח זמן עד שמוצאים את מה שעוזר בצורה הטובה ביותר.

טיפול תרופתי

פעמים רבות הסתייעות בטיפול תרופתי חשובה כדי לעזור להוריכם כשאינם מרגישים טוב. תרופות המיועדות לסיוע בבעיה נפשית פועלות ומשפיעות על חומרים כימיים במוח.

בדרך כלל כדי שהתרופות ישפיעו על אדם המבקש להסתייע בהן, יידרש ממנו ליטול אותן מדי יום, באותו זמן, לרב משך תקופה ממושכת.

לעיתים לוקח זמן (אפילו חודש) עד שניתן לראות את השפעת התרופות על האדם המתמודד.

לרוב התרופות יש תופעות לוואי שעלולות להתבטא במגוון תחושות כמו טשטוש, תשישות, הפרעות בשינה ועליה במשקל.

הורה וילדה מושיטים ידיים

כאשר ההורים באשפוז

אם ההורים שלכם לא חשים בטוב, מרגישים חוסר יציבות קיצוני, בלבול וריחוק מהמציאות שהם מכירים, ייתכן והם ייאלצו ללכת לאשפוז פסיכיאטרי לזמן מה.

בית החולים הוא מקום אשר מבקש לאפשר זמן ומרחב למתמודדים עם קשיים נפשיים, כדי להתמקד בעצם בהחלמה, ללא דרישות החברה ובעזרת אנשי מקצוע שעוזרים להם.

יש אנשים שמרגישים צורך ללכת לבית החולים ומבינים את חשיבות הדבר עבורם. אחרים שאינם רואים שהם זקוקים לעזרה מהסוג הזה, ועלולים להגיע לבית החולים שלא מרצונם.

ייתכן והוריכם יבחרו לא לספר לכם כאשר הם הולכים לבית החולים לקבל טיפול בבית החולים, או להיות מאושפזים בו. אם זה המצב, הם ודאי עושים זאת בכוונה שלא להדאיג אתכם. אך זה בסדר גמור לברר ולשאול שאלות אם אתם מרגישים צורך בכך.

משך האשפוז או הטיפול הנפשי בבית החולים משתנה בין אדם לאדם ובין תקופה לתקופה. אשפוז עשוי להימשך בין כמה ימים לשבועות ארוכים.

בבית החולים, צוות של אנשי מקצוע, רופאים, אחים, פסיכולוגים, עובדים-סוציאליים ומטפלים אחרים יעבוד עם ההורים שלכם כדי להבין מה יכול לעזור להם להחלים. תהליך כזה יכול לכלול טיפול תרופתי, שיחות, למידת פעולות ואסטרטגיות שונות להתמודדות וחיבור לשירותי שיקום לתקופה שאחרי השחרור חזרה הביתה ולקהילה.

 

האם אנחנו יכולים לבקר את ההורים שלנו באשפוז?

הדבר תלוי קודם כל בכם. חלק מהילדים רוצים לבקר את הוריהם וחלק לא. אם אינכם מעוניינים בכך זה בסדר גמור.

מעבר לזה הדבר תלוי גם בהוריכם ובמשפחתכם, בהתאם להחלטות המשפחתיות ולמחשבה מה נכון יותר עבורכם ועבור הוריכם.

בין אם אתם הולכים לבקר את הוריכם ובין אם לא, זה בסדר לשאול, לברר ולרצות להבין.

אם אינכם רוצים ללכת לבית החולים, או שהדבר לא מתאפשר מבחינת המשפחה, ניתן לחשוב על דרכים אחרות להישאר בקשר, כמו טלפון, אינטרנט, מכתבים ועוד.