לא יהיה זה מופרך לומר, שכמעט חצי מהאוכלוסייה תחווה בעיות נפשיות בשלב כלשהו בחייה, ושכמעט אחד מתוך כל חמישה אנשים יתמודד עם מצוקה נפשית ברמה חמורה יותר, שיכולה להיות ממושכת או חוזרת.

טוב נעשה אם נגביר את המודעות לכך שאין אשמה או בושה בהתמודדות עם קשיים נפשיים ועם מצוקה נפשית, ושאדם השרוי במצוקה, זקוק לעזרה ולתמיכה, על-מנת שימצא את הכוחות להחלים.

חשוב לזכור שביכולתם של הקרובים למתמודדים להתאחד ולהיות מקור לדאגה ולתמיכה, טמונים ערך והשפעה רבים על תהליך ההחלמה של המתמודדים.

שאלו מה ביכולתכם לעשות כדי לעזור

לא פעם, כאשר בני משפחה, או חברים קרובים, מתמודדים עם מצוקה נפשית, קשה להבין מה קורה להם. שינוי קיצוני בהתנהגות או במצב הרוח, עלולים להיות מכעיסים או מרחיקים. פעמים רבות, הסובבים את המתמודדים אינם מבינים אותם ועלולים להיות ביקורתיים, מאשימים או שיפוטיים כלפיי התנהגותם. מנגד, בני משפחה וחברים עלולים גם להפוך למעורבים מדי, תוך שהם רואים בעצמם האחראים הבלעדיים לשיפור במצבם של המתמודדים. לכן, ככל שאפשר, יהיה זה טוב להחליט יחד עם בן המשפחה או החבר הקרוב הזקוק לעזרה, מה יהיו אופי התמיכה וההתערבות המועילים עבורם. זכרו שהצורך בעזרה, פעמים רבות, אינו מבטל את יכולתו של אדם לבחור ולהחליט לגביי עצמו, ושלא פעם, יכולתם של הגורמים התומכים לכבד את חופש הבחירה וההחלטה של האדם המתמודד, יש בה כבר משום עזרה רבה.

עזרה להורים משפחה חברים

כיוונים לעזרה מועילה

הציעו ביטחון– לעצם ההרגשה שאתם יכולים לספק לקרוביכם, שאתם שם בשבילם, יכולה להיות חשיבות אדירה. ייתכן שייקח זמן עד שהם ירשו לעצמם לקבל את העזרה שאתם מציעים, ולשתף במה שעובר עליהם, אבל לידיעה שאתם שם בשבילם יש תפקיד חשוב בתהליך ההחלמה, שיאפשר להם, בסופו של דבר, להיעזר.

אל תשתלטו– בהמשך לנאמר קודם, חשוב להבין, שרבים מהמתמודדים מדווחים על כך שאחת החוויות הקשות שלהם סביב המחלה, היא תחושה של אובדן שליטה על חייהם ותחושה של היעדר כוחות. התמיכה באהוביכם תהיה מיטבית אם תצליחו לאפשר להם, ככל האפשר, לשמר חופש בחירה uשליטה על חייהם. בנוסף, ככל שניתן, המשיכו לערב אותם בקבלת החלטות משפחתיות כלליות ובתהליכים העוברים על הבית והמשפחה, כך תסייעו להם בתהליך ההחלמה.

יכולים להיות זמנים' בהם מצבם של המתמודדים מעורר ספק' באשר ליכולת הפעלת שיקול הדעת וקבלת ההחלטות שלהם. חשבו- האם תוכלו לדבר על כך ברגישות ובאמפטיה עם המתמודדים עצמם? ואם אתם מוצאים שזה מורכב מדי עבורכם, האם תוכלו להיעזר באיש מקצוע באשר לקושי שלכם לערב את המתמודדים עצמם?

השתדלו להימנע מביקורת כלפי המתמודדים– ישנם תסמינים של בעיות נפשיות, הגורמים למתמודדים עמם להיראות רגזנים, מדוכאים, עצלנים או מבולבלים וחסרי אחריות. חשוב לזכור ששינויי התנהגות, הם נגזרת של הבעיה. לכן, ביקורת עלולה מאוד להכביד על כתפי המתמודדים, שגם כך חשים את עולה של המצוקה הראשונית שהם חווים. לפיכך, התנהלות ביקורתית עלולה להשפיע גם על רצונם של המתמודדים לשמר קשר עם קרוביהם המבקרים, ובכך יושג ההיפך מכוונתם של הקרובים הדואגים ומבקשים לתמוך במתמודדים.

השתדלו להימנע מביקורת כלפי עצמכם– לא פעם המשפחה והחברים הקרובים עלולים לבקר את עצמם, מתוך אמונה שיש להם מידה של אחריות על הבעיה הנפשית, או על כך שלא פנו לעזרה מוקדם יותר. זכרו שלמצוקה נפשית יש סיבות שונות ומגוונות, ושהיא אינה באשמתכם.

פתחו ציפיות ריאליות– חשוב לזכור שהחלמה לוקחת זמן, שהדרך אליה אינה קלה ושהיא רצופת עליות ומורדות. השתדלו להיות סבלניים, והחזיקו עבור הקרובים לכם את התקווה. עם הטיפול המתאים הם בהחלט יוכלו לחיות חיים מלאים ומשמעותיים.