שמי מור לוי, אני עובדת בציפור הנפש בתל-אביב כמדריכה שיקומית כ-8 חודשים ובמסגרת תפקידי אחת למספר חודשים מגיע תורי להנחות שיח קפה.

שיח הקפה מטרתו לייצר דיון ושיח משתף של הורים מתמודדים בנושאים שונים ומגוונים, כל שיח מביא איתו למידה של דרכי התמודדות, נקודות מבט שונות והיכרות עם אנשים חדשים. השיח הוא פתוח וכל אחד יכול להביע את דעתו ולשתף על החוויות האישיות שלו שנוגעות לנושא המדובר. בימים כתיקונם שיח הקפה היה מתקיים פנים מול פנים באופן פרונטלי, אבל בעקבות תקופת הקורונה שיח הקפה עבר להיות מקוון ומועבר בזום וכך מאפשר השתתפות של הורים מתמודדים מכל חלקי הארץ בשיח.

הנושא לשיח האחרון שהעברתי עלה מתוך קורס שלקחתי בו חלק ועוסק בפסיכולוגיה חיובית וחשיבה חיובית. בשיח השתתפו הורים שמלווים בציפור הנפש, כל אחד מהם היווה חלק חשוב מתוך השיח המשותף. בתחילה כל אחד מהמשתתפים הציג את עצמו והוזמן לשתף בשלושה דברים טובים שקרו לו היום, לחלק מהמשתתפים היה לא פשוט למצוא והיה צורך לחשוב לעומק, אך כל אחד הצליח למצוא לפחות דבר טוב אחד שקרה לו היום. הרעיון מאחורי החשיבה על שלושה דברים טובים הוא להסתכל על הדברים החיוביים שקרו לי היום, גם אם מדובר במשהו שהוא יומיומי ואנחנו רגילים אליו. במהלך השיח שוחחנו על איך זה השפיע על כל אחד השיתוף של הדברים הטובים שקרו לו היום ובכלל החשיבה על כך. רוב השיתופים התייחסו גם ליחסים עם הילדים ולעשייה המשותפת שהייתה עימם במהלך היום. השיתוף של כל אחד גם אם היה קשה בתחילה, היה מאוד משמעותי עבור השיח ועבורי כמנחה.

בשיח הצגתי 5 טיפים לחשיבה חיובית שאספתי:

  • ריפריימינג לחשיבה- הכוונה היא למסגר מחדש את החשיבה. במקום לתת לרגשות שלנו להשתלט עלינו, לקחת רגע לנשום ולחשוב ואז להציג את הבעיה כשאלה ולא כאמירה. אמירה יכולה לגרום לנו להגיע למבוי סתום ולתחושה של חוסר אונים. לעומת זאת, הצגה של שאלה פותחת את החשיבה להבנה של המצב ובכך מביאה אותנו לעבר פתרון הגיוני.
  • יצירה של רשימת הודיה- בימים הקשים יותר כשהמחשבות השליליות עולות ומציפות אתכם, מומלץ ליצור רשימה של דברים שאתם מודים עליהם- זה יגרום לכם להתמקד בדברים החיוביים ולהעריך מחדש את כל הדברים המדהימים שיש מסביבכם.
  • חיפוש החיובי בחיים שלנו- בכל סיטואציה יש חיובי ושלילי, תמיד! חשוב להתמקד בדברים החיוביים בחיים שלנו ובמה שטוב- להסתכל על חצי הכוס המלאה.
  • להעסיק את עצמכם- ברגעים של מחשבות שליליות תנו לעצמכם רגע מנוחה ותתעסקו במשהו שאתם אוהבים, דברים שממלאים אתכם ומחזירים את האנרגיות והכוח שלכם. זה לא בושה לנוח ואפילו הכרחי מאוד כדי לתפקד בחיוביות וחוכמה.
  • הימנעות מדברים שליליים- התרחקו מכל דבר שגורם לכם להרגיש או לחשוב מחשבות שליליות. כמו למשל, אנשים, מקומות, אתרים ואפילו מוזיקה. במקום זה הקיפו אתכם באנשים חיוביים והשקיעו את הזמן שלכם בדברים שמעוררים בכם תחושות טובות ודוחפים אתכם קדימה.

בחיי היום-יום לפעמים אנחנו שוקעים בשגרה שלנו ולא שמים מספיק דגש על הדברים הטובים והחיוביים שקיימים אצלנו. אני יכולה לזהות זאת אצל עצמי ולכן היה חשוב לי להביא זאת לשיח ולהעלות את האפשרויות הקיימות ליצירת ימים טובים יותר גם בתקופות קשות. בייחוד בתקופת הקורונה, שמביאה עימה ריחוק וסגרים בין לבין, שימת הדגש על הדברים החיוביים בחיים שלנו ועשיית דברים שעושים לנו טוב הם חשובים מאוד לתחושה האישית וההתמודדות עם הקשיים ביום-יום. ההורים בשיח שיתפו שההורות מעלה אצלם לרוב מוטיבציה לעשייה והאחריות מביאה אותם לחשיבה אחרת ולהתנהלות טובה יותר ביום-יום מתוך המחויבות לחיים שלהם עבור ילדיהם.

הטיפ אליו אני הכי מתחברת הוא יצירה של רשימת הודיה, שתמיד תזכיר לנו שיש לנו דברים טובים וחיוביים שאנחנו מודים עליהם בחיינו וכשקשה אפשר להסתכל עליה ולהיזכר שיש גם חיובי בחיים שלנו.

הלך הרוח של השיח היה חשיבה על כיצד אנחנו יכולים להסתכל על האירועים והדברים היומיומיים בחיינו כחיוביים יותר ואיך זה יכול להשפיע על היום שלנו עצמנו ועל ההורות בתוך כך. השיתוף של כל אחד מהמשתתפים וההתייחסות לטיפים שהובאו גרמה לי לתחושה טובה ונעימה של הודיה על ההזדמנות לשמוע הורים שאת רובם איני מכירה לוקחים דברים מתוך השיח ומבקשים ליישם זאת בחיים שלהם בהמשך עבור עצמם ועבור ההורות שלהם. אני נהניתי מהשיתוף בשיח, זה היה ערב נעים לפתוח איתו את תחילת השבוע ולמדתי מתוך כך המון.