שמי מור לוי, אני עובדת בציפור הנפש בתל-אביב כמדריכה שיקומית כשמונה חודשים. במסגרת תפקידי, אחת לכמה חודשים אני מנחה את שיח הקפה להורים.

שיח הקפה, מטרתו לייצר דיון ושיח משתף של הורים מתמודדים, בנושאים שונים ומגוונים. כל שיח מביא איתו למידה של דרכי התמודדות, נקודות מבט שונות והיכרות עם אנשים חדשים. השיח הוא שיח פתוח ולא מחייב, אך כל אחד מוזמן, להביע את דעתו ולשתף בחוויות האישיות שלו הנוגעות לנושא המדובר. בימים כתיקונם, שיח הקפה מתקיים פנים מול פנים באופן פרונטלי, אבל בעקבות הקורונה שיח הקפה עבר להיות מקוון והועבר בזום למשך זמן מה, וכך התאפשרה השתתפות של הורים מתמודדים מכל חלקי הארץ בשיח.

הנושא לשיח האחרון שהנחתי, עלה מתוך קורס שהשתתפתי בו, שעסק בפסיכולוגיה חיובית ובחשיבה חיובית. בשיח השתתפו הורים המלווים בציפור הנפש, כל אחד מהם היווה חלק משמעותי בשיח המשותף. בתחילה כל אחד מהמשתתפים הציג את עצמו והוזמן לשתף בדברים טובים שקרו לו היום. לחלק מהמשתתפים המשימה לא היתה פשוטה, אך כל אחד הצליח למצוא לפחות דבר טוב אחד שקרה לו היום. הרעיון מאחורי החשיבה על שלושה דברים טובים, הוא להסתכל על הדברים החיוביים שקרו לי היום, גם אם מדובר במשהו שהוא יומיומי ושאנחנו רגילים אליו. במהלך השיח, שוחחנו על איך השפיע על כל אחד השיתוף בדברים הטובים שקרו לו היום ובכלל החשיבה על כך. מרבית השיתופים התייחסו ליחסים עם הילדים ולעשייה המשותפת עימם במהלך היום. השיתוף של כל הורה והורה, גם אם היה קשה בהתחלה, היה מאוד משמעותי עבור השיח ועבורי כמנחה.

בשיח הצגתי 5 טיפים לחשיבה חיובית שאספתי:

  1. ריפריימינג לחשיבה-

הכוונה היא למסגור מחדש של החשיבה- במקום לתת לרגשות שלנו להשתלט עלינו, לקחת רגע לנשום, לחשוב ורק אז להציג את הבעיה כשאלה ולא כאמירה. אמירה יכולה לגרום לנו להגיע למבוי סתום ולתחושה של חוסר אונים. לעומת זאת, הצגה של שאלה פותחת את החשיבה להבנה של המצב ובכך יכולה לקדם אותנו לעבר פתרון הגיוני ומקדם.

  1. יצירה של רשימת הודיה-

בימים קשים יותר, כשהמחשבות השליליות עולות ומציפות אתכם, מומלץ ליצור רשימה של דברים שאתם מודים עליהם- זה יגרום לכם להתמקד בדברים החיוביים ולהעריך מחדש את כל הדברים המדהימים שיש מסביבכם.

  1. חיפוש החיובי בחיים שלנו-

בכל סיטואציה יש חיובי ושלילי- תמיד! חשוב להתמקד בדברים החיוביים בחיים שלנו ובמה שטוב- להתמקד בחצי הכוס המלאה.

  • להעסיק את עצמכם-

ברגעים של מחשבות שליליות תנו לעצמכם רגע מנוחה ותעסקו במשהו שאתם אוהבים, בדברים שממלאים אתכם ומחזירים את האנרגיות והכוח שלכם. זו לא בושה לנוח ואפילו הכרחי מאוד, כדי לתפקד בצורה חיובית ונבונה.

  • הימנעות מדברים שליליים-

התרחקו מכל דבר שגורם לכם להרגיש או לחשוב מחשבות שליליות. כמו למשל, אנשים, מקומות, אתרים ואפילו מוזיקה. במקום זה הקיפו אתכם באנשים שעושים לכם טוב והשקיעו את הזמן שלכם בדברים שמעוררים בכם תחושות טובות ודוחפים אתכם קדימה.

בחיי היום-יום, לפעמים אנחנו שוקעים בשגרה שלנו ולא שמים מספיק דגש על הדברים הטובים והחיוביים שקיימים אצלנו. אני יכולה לזהות זאת בעצמי ולכן היה חשוב לי להביא זאת לשיח ולהעלות את האפשרויות הקיימות ליצירת ימים טובים יותר, גם בתקופות קשות. בייחוד בתקופת הקורונה, שמביאה עמה ריחוק וסגרים בין לבין, שימת הדגש על הדברים החיוביים בחיים שלנו ועל עשיית דברים שעושים לנו טוב, חשובים מאוד לתחושה האישית ולהתמודדות עם הקשיים ביום-יום.

ההורים בשיח שיתפו בכך שההורות מעלה אצלם לרוב כח מניע לעשייה, ושהאחריות מביאה אותם לחשיבה אחרת ולהתנהלות טובה יותר ביום-יום, מתוך המחויבות לחיים שלהם עבור ילדיהם.

הטיפ אליו אני הכי מתחברת, הוא יצירה של רשימת הודיה- שתמיד תזכיר לנו שיש לנו דברים טובים וחיוביים שאנחנו מודים עליהם בחיינו וכשקשה אפשר להסתכל עליה ולהיזכר שיש גם לא מעט טוב בחיים שלנו.

עסקנו בשיח רבות בחשיבה משותפת על איך אנחנו יכולים להסתכל על האירועים והדברים היומיומיים בחיינו כחיוביים יותר, על איך זה יכול להשפיע על היום-יום שלנו עצמנו ובתוך כך גם על ההורות שלנו. השיתוף של כל אחד מהמשתתפים וההתייחסות לטיפים שהובאו, גרמה לי לתחושה טובה ונעימה של הודיה על ההזדמנות לשמוע הורים, שאת רובם איני מכירה, לוקחים דברים מתוך השיח ומבקשים ליישם אותם בחייהם, עבור עצמם ועבור ילדיהם.

נהניתי מהשיתוף בשיח, זה היה ערב נעים לפתוח אתו את תחילת השבוע ולמדתי מתוכו הרבה.