אחד הצרכים האנושיים הבסיסיים שלנו ביחסים בינאישיים הוא להיות מובנים על על ידי האחר ולקבל הכרה ממנו. אצל ילדים קיים צורך ראשוני להיות מובנים על ידי מי שמטפל בהם ואוהב אותם, ומעבר לכך, יש להם צורך גם בתקשורת ברורה של הבנה זו.

טיפול דיאדי הוא טכניקה בטיפול משפחתי והוא פונה למשפחות בהן ילדים מתמודדים עם סימפטומים של הפרעות רגשיות.  טיפול דיאדי הוא שיטה לטיפול בבעיות הרגשיות של הילד בנוכחות ההורים, אשר להם יש ערך בטיפול ותרומה מיטיבה להצלחת ההתערבות.

משחק ומשחקי דמיון הם כלים חשובים בטיפול בילדים כי זוהי השפה העיקרית דרכה הילד מתקשר, אבל נוכחות ההורים בסיטואצית משחקיות אלו מאפשרת הבנייה של תובנות במסגרת היחסים של ההורה והילד.

לעיתים יש נטייה לתת לילד תרופות בכדי להתמודד עם התנהגות לא רצויה, והן כמובן חשובות לטיפול בסימפטומים קשים. אולם מענה עמוק יותר לבעיות רגשיות אצל ילדים ניתן יהיה בסופו של דבר לתת במסגרת יחסי משפחה בבית אוהב ודואג, מקבל ומכיל.

בשיתוף פעולה עם ההורה, הטיפול הדיאדי מכוון ליצירת  מרחב משחקי, מקבל, מסקרן, ואמפטי עבור הילד, בכדי לאפשר התנסות טובה ביחסים בינאישיים.

המטרה היא להחזיר לילד חוויה בינאישית טובה – באמצעות קשר עין, הבעות פנים, מחוות, טון הקול, מגע, וגם באמצעות וויסות רגשי משותף, והבנייה משותפת של חוויות.

אבא ובן משחקים

תפקיד הטיפול הוא לפתח ולשפר את יחסי ההורה והילד. המטפל עוזר להורה לזהות תגובות מותאמות לילד, ולתת תגובה רגשית ומדויקת יותר למצבו של הילד. תוך ביסוס של אוירה בטוחה לילד, ופיתוח דיאלוג שאינו שיפוטי ומבקר, יוכל הילד להתנסות בהבאת סיטואציות, חוויות ורגשות מורכבים באופן שאינו מאיים, תוך פיתוח יכולת לאמפטיה ותיקוף חווית הילד.

טיפול דיאדי יכול לסייע בהפחתת התנהגויות בעלות אופי כוחני ושתלטן, לשפר איכות של יחסים וקשר, לשפר יכולת להתמודד עם לחץ, להגביר יכולת לוויסות רגשי, להגביר הבנה של חוויות רגשיות, ולהגביר תחושת ביטחון הורי. מטרות נוספות הן הגברת היכולת לתת אמון, שליטה על התנהגות, הגברת הריכוז, הקשב והענין, והבנית נרטיב עבור הילד.

אמא ובן משחקים

כיצד בנוי הטיפול הדיאדי?

תחילה המטפל יכיר את ההורים ויעריך את סגנון ההורות. המטפל יתחיל בעבודה עם ההורים לקבלת הילד והכלתו ללא שיפוטיות, וכן יסייע להורים לאמץ עקרונות של אמפטיה, סקרנות ומשחקיות בקשר עם הילד. ההורים יתכוננו לאינטראקציות עם הילדים תוך הבנת התנהגויות הילד מצד אחד, ושמירה על ויסות רגשי הורי מצד שני, גם בסיטואציות קשות.

המטפל יכין את ההורים להיות מכוונים לילד בפגישות הטיפוליות. זה כולל את הבנת התנהגות הילד וכן מה מפעיל את ההורה, ומהם הטריגרים עבור ההורה בהתנהגותו של הילד.

בשלב זה הילד מצטרף לסדרת הפגישות. המטפל יכוון את ההורים לתקשורת מיטיבה עם הילד להגברת הוויסות הרגשי של הילד. המטפל יעודד שיח בין ההורים והילדים במהלכו יעלו נושאים לעבודה משותפת. המטפל יכוון את ההורים לחקור עם הילד נושאים אלו בצורה בטוחה ולא שיפוטית.

במהלך הטיפול הדיאדי, הילד מגביר את יכולתו ליחסים בינאישיים טובים והתערבות המטפל מתמעטת.

במהלך הטיפול ההורים מאמצים גישת הורות תומכת והילדים לומדים וויסות רגשי. שני תהליכים אלו מתבצעים במקביל במטרה לבסס אמון ויחסים בטוחים בין ההורה והילד.