זוהי שאלה המעסיקה גם ילדים להורים המתמודדים עם קשיים נפשיים. מה עומד מאחורי ההתמודדות של אבא או אמא? מדוע הם מתנהגים כפי שהם מתנהגים? מדוע הם מתייחסים כפי שהם מתייחסים? האם יש משהו בהתנהגותם שקשור אליי ויכול להסביר את השינוי? והאם ההתמודדות שלהם עם קשיים נפשיים מעידה על כך שגם אני אתמודד עם קשיים נפשיים דומים?

להתמודדות עם קשיים נפשיים יכולות להיות מגוון סיבות, ובדרך כלל הדבר נובע משילוב של כמה מהן:

  • המטען הגנטי האישי- המוח של כל אחד ואחת שונה, ולכן מגיב ופועל אחרת
  • עוצמה גבוהה של לחץ, מתח, דאגות או קשיים בחיים היום יומיים
  • משבר פתאומי שמשנה את חייו ואת תפיסת חייו של האדם
  • התמודדות עם אבל קשה על אדם קרוב, או אובדן קשה אחר
  • שימוש בחומרים משני תודעה (סמים או אלכוהול)

האם גם לנו תהיה התמודדות נפשית דומה?

חשש זה הוא טבעי ומאפיין רבים מהילדים להורים המתמודדים עם קשיים נפשיים.

עם זאת, זכרו כי רק העובדה שההורה שלכם מתמודד עם קשיים נפשיים, בהחלט לא מלמדת על כך שגם אתם תלכו במסלול דומה לשלו ותפגשו קשיים דומים. התמודדותו של ההורה שלכם היא תוצאה של שילוב של נסיבות חיים רבות אותן פגש בחייו. אתם ייחודיים ושונים מהוריכם, וכך גם החיים והחוויות שלכם.מדוע להורה שלי יש מחלה נפשית

ומה אם אנחנו באמת דואגים למצבנו הנפשי?

אם אתם חוששים מכך שאתם חווים דברים שדומים להוריכם, זה עשוי להיות מכיוון שאתם מתמודדים עם מציאות לא קלה, שמוסיפה לכם מתח, לחץ או עומס, ומעוררות רגשות כמו עצב, כעס, פחד, תסכול, בושה או אשמה.

זכרו כי כל האנשים נעשים עצובים ואפילו מיואשים לפעמים, כועסים ואף מתוסכלים, מתקשים לישון, מפחדים או מתביישים פעמים רבות. אלו הן חוויות נורמאליות של חיינו.

מה שעושה את ההבדל הוא שאנשים המתמודדים עם בעיות נפשיות, חווים את התחושות האלה רוב הזמן ובעוצמה גבוה מאוד, עד כדי כך שזה הופך בלתי אפשרי עבורם להמשיך עם חיי היום יום.

אם אתם מרגישים שהתחושות הקשות והמצוקה הם כבר יותר מדיי עבורכם, חשוב מאוד שתשתפו מישהו בתחושות שלכם. דברו עם הוריכם, עם רופא, עם גורם בבית הספר, או עם כל מבוגר קרוב בו אתם נותנים אמון. ניתן גם להתקשר במקרה חירום לקווי תמיכה כמו ער"ן (טלפון: 1201, אתר ער"ן), וכן לקרוא עוד  על קבלת עזרה.

אחד מגורמי המפתח בהתמודדות עם מצוקה נפשית הוא – לא להישאר איתה לבד!