חשוב לפנות לעזרה כאשר אתם מרגישים שאתם זקוקים לה.  במקרי מצוקה מידית ניתן לפנות טלפונית למוקדי סיוע כמו ער"ן (טלפון: 1201, אתר ער"ן).

לפעמים לפנות לסיוע עשוי לעורר הרגשה מוזרה, מעצבנת או להיתפס כסימן לחולשה. אך האמת הפוכה, פניה לעזרה מעידה על אחריות, הכרה במציאות ורצון לשפר את המצב.

להלן כמה דוגמאות לקשיים אשר אתם עשויים להזדהות איתם, ודרכי התמודדות אפשריים:

האם אתם מרגישים בעלטה לגבי ההתמודדות של הוריכם? האם אתם דואגים שזה יכול להיות באשמתכם?

אם ההורה שלכם מרגיש לא טוב זה אף פעם לא אשמתכם. אתם זקוקים ליותר מידע. נסו לדבר עם הוריכם, או למצוא מבוגר אחר אשר אתם נותנים בו אמון, כדי להבהיר את הדברים ולהבין יותר (משפחה, חברים, מורה או מדריך יכולים לעזור).

אמרו להורים שלכם כי חשוב שתהיו בעניינים כדי להבין מה קורה במשפחה. וכי חוסר הידע זה המקום הקשה ביותר להיות בו מבחינתכם.

ניתן לקרוא באתר זה מידע על התמודדות נפשית.

האם אתם מרגישים שאף אחד לא יכול להבין אתכם, ולהבין מה זה לחיות עם הורים המתמודדים עם קושי נפשי?

אולי תוכלו לספר לחברים קרובים איך אתם מרגישים, כך יבינו אתכם יותר ויוכלו להיות מקור לתמיכה. אפילו שאין להם חוויות דומות הם יוכלו להקשיב ולתמוך.

אפשר לדבר עם אנשי מקצוע.  יועצים או מורים בבית הספר, פסיכולוגים או עובדים סוציאליים.

אפשר לדבר עם צעירים אחרים שחווים חוויות דומות. הרבה אנשים אומרים שהם חשו פחות לבד כשדיברו עם מישהו שנמצא במצב משפחתי דומה לשלהם.

שיחה נערה עם מבוגרת

האם אתם מרגישים לחץ או עצבות רוב הזמן? עצבניים או בחרדה? ישנים פחות מדי או יותר מדי?  חוששים שיש לכם גם סימפטומים של התמודדות נפשית?

גם מקרה זה מומלץ לשוחח עם אדם שיסייע לכם לחוש טוב יותר , ירגיע ויסביר. כמו שאמרנו תמיד מומלץ לפנות לשוחח ולקבל תמיכה.

תוכלו לפנות למבוגרים הקרובים אליכם – ההורים, משפחה מורחבת, מורים, יועצי בית הספר או מבוגר אחר עליו אתם סומכים.

ולא פעם טוב יהיה לשוחח עם איש מקצוע, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, או רופאים.

האם אתם עושים הרבה מטלות או משימות בבית? אולי אתם עוזרים עם האחים שלכם בנוסף להוריכם?  האם אתם מרגישים לפעמים כמו המבוגר בבית?

דברו עם הוריכם לגבי תחושת העומס והעשייה הרבה. ייתכן שהם לא מודעים למשקל הכבד שאתם סוחבים על גבכם.

ייתכן וייסע לשתף משפחה מורחבת או חברים קרובים בתחושותיכם. ייתכן שביכולתם לסייע והם לא מודעים למתרחש.

האם אתם מדרדרים בלימודים? מוצאים כי אין לכם זמן לעשות את השיעורים ויש קושי להתרכז בכיתה או לישון מספיק שעות?

כדאי לשתף אנשי מקצוע בהם אתם נותנים אמון בבית הספר (יועצים, מורים, מדריכים).

לספר בבית הספר על ההתמודדות בבית עשויה להיות משימה קשה אך הדבר יכול לעזור לכם מאוד.  במידה ואנשי המקצוע יידעו ייתכן ויוכלו להגיש לכם סיוע מתאים יותר למצב.

חשוב לזכור כי המידע שלכם יישאר חסוי אלא אם כן אתם בסכנה.

קבלת עזרה לילדים להורים מתמודדים

מה קורה כשאתם מדברים עם אנשי מקצוע?

יועצים בבית הספר, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים הם אנשי מקצוע אשר עובדים בארגונים שונים (בתי ספר, מרפאות, מקומות עבודה)  שתפקידם לשוחח עמכם על הבעיות והקשיים שלכם ולנסות לסייע.

  • השיחות עם איש מקצוע הן פרטיות
  • אנשי המקצוע נמצאים בכדי להקשיב לכם ולא לשפוט אתכם
  • הם ישאלו שאלות ויתנו הכוונה כדי לעזור לכם למצוא פתרונות לבעיות או למצוא דברים שעשויים לסייע
  • הם ידברו אתכם על רגשותיכם וההתמודדות עם תחושות קשות
  • זכרו שאנשי מקצוע אלו רגילים להקשיב לאנשים עם מצבים דומים לשלכם וזה תפקידם

מציאת המילים הנכונות

לבקש עזרה זו משימה קשה. במיוחד אם אתם נמצאים בתחושות קשות, או שמעולם לא שיתפתם בעובר עליכם, במחשבותיכם או רגשותיכם.

הרבה צעירים עשויים להיות מבוישים או להרגיש חשש, מבוכה או אשמה.  הדבר הראשון שכדאי לדעת הוא שאתם לא בוגדים בהוריכם כשאתם מבקשים עזרה, להפך אתם מסייעים לשפר את המצב. וכמובן שאין במה להתבייש.

הצעה טובה להתחלת שיחה של בקשת עזרה:

"אמא / אבא שלי מתמודד/ת עם מצוקה נפשית ואני מרגיש/ה שמאוד קשה לי. רציתי לשאול האם נוכל לדבר על זה בגלל שאני חושב/ת שאני צריך/ה עזרה".

יש לכם התלבטות? לכו על זה! דברו עם מישהו – ותרגישו טוב יותר – זה שווה..