להיות הורה זה אחד התפקידים המתגמלים והממלאים בחיינו, ובעצם עבור רוב האנשים זהו חלק מההגשמה העצמית שלנו כבני אדם. עם זאת כמובן שהורות היא מאתגרת, ועשויה להיות לא פעם קשה, מלחיצה או מתישה. להורה המתמודד גם עם קושי נפשי יש אתגר כפול. לצד ניהול תהליך ההחלמה, מתווספת האחריות היום יומית שבתפקידינו כהורים.

ישנן מספר נקודות שיש לתת עליהן את הדעת בהכנה להורות

הריון

תקופת ההיריון היא מרגשת ומשמעותית אך גם מלחיצה ועשויה להיות מלווה בתחושות חוסר וודאות וחשש. כאמא הריונית השתדלי לקבל בהבנה שינויים פיזיולוגיים והורמונאליים, ונסי לקדם סביבה מרגיעה ותומכת לתקופה זו. במידת האפשר חשוב שבן או בת הזוג של אם הריונית יהיו מודעים גם כן לקשיים שטומנת בחובה תקופה זו. כדאי להזכיר שלצד הקשיים רוב האנשים רואים בתקופה זו גם את אחת המשמעותיות בחייהם.

שיחה עם הרופא ו/ או נותן השירות

כדאי וחשוב לשתף ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בבחירה להיכנס להריון. בחרו באנשים אשר מכירים אתכם זמן מה, ואשר עמם אתם מרגישים בנוח ונותנים בהם אמון.

לאם שבדרך כדאי להתייעץ עם מלווה לגבי התנהלות מול הקשיים הנפשיים במהלך תקופת ההיריון.

ישנה חשיבות רבה להתייעצות עם רופא לגבי הטיפול התרופתי והשפעתו על תקופת ההיריון, התפתחות התינוק ותקופת ההנקה.

חשוב לזכור כי לשימוש בסמים קלים, אלכוהול, עישון ואף שימוש לא מותאם בטיפול תרופתי עם מרשם עשויות להיות השפעות שליליות על מצבה הפיזי או הנפשי של האם ועל התפתחות העובר. חשוב לשתף את הרופא בהתמודדות עם נושאים אלו ובמידת הצורך לפנות לגורמי תמיכה ייעודיים.

הורים לפני לידה

רשתות תמיכה

להורים שבדרך חשוב לזכור כי תינוקכם זקוק לכם במיטבכם. הדאגה לעצמנו חשובה במיוחד בתקופה זו. על כן לרשתות התמיכה שלכם יש תפקיד משמעותי במיוחד בתמיכה וסיוע.

הקפידו על התייעצות בתדירות ראויה עם הרופא והפסיכיאטר, במיוחד בתקופת ההיריון וההנקה.

שוחחו עם בני המשפחה והחברים מראש על הצורך בעזרה. ואפשרו לעצמכם להיתמך בהם לשם סיוע מעשי ונפשי. תמיכה ושיתוף מאפשרים הפחתת השפעת המתח הנפשי על אתגרי ההורות ולהפך.

הקפידו גם על המשך הסיוע מאנשי המקצוע המלווים אתכם, ובמידת הצורך אף הגדילו את תדירות הפגישות או את זמן הפגישות. כדאי שיהיה לכן גורם מקצועי אליו תוכלו להתקשר בעת הצורך.

זכרו כי הורים רבים עוברים חוויות דומות לשלכם. לשיתוף ותמיכה הדדית יש ערך רב. ניתן בהחלט גם להשתלב בקבוצות תמיכה להורים – מתמודדים, כפי שקיימות גם במרכז "ציפור- הנפש" .

ניתן לפנות במידת הצורך גם לייעוץ ומידע במרכז לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות

בטלפון: 02-5082825

רגעי משבר

חשבו מראש על ההתנהלות שלכם ברגעי משבר, ובעזרת אנשי המקצוע כדאי גם להכין "תוכנית לשעת חירום".

בעזרת רשתות התמיכה השונות, משפחה , חברים ואנשי המקצוע , כדאי לחשוב מראש על ההתנהלות ברגעי קושי מסוימים, וייתכן אף לשקול התרחקות מסוימת במידה והדבר מתבקש.  תכנון מראש יבטיח את השקט שלכם לגבי ילדכם בעתות משבר.

לאור כל מה שנאמר אין ספק שהבחירה להביא ילד לעולם טומנת בחובה אחריות רבה וכן גם צורך בהכנה מראש. עם זאת כדאי לזכור כי זו גם חוויה משמעותית ומרגשת, ומניסיוננו יכולה לא פעם להיות מקור לצמיחה והגדלת החוסן הנפשי  עבור ההורה הבשל לכך.

עבור הורים שבדרך

מצורפים מספר קישורים לארגונים התנדבותיים אשר נותנים תמיכה לנשים המתמודדות עם דיכאון לאחר לידה:

אם לאם בקהילה

אמא'לה אמא'לה

הורותא

ארגון ניצ"ה

וכן מספר מרכזים המתמחים בבריאות הנפש אצל נשים:

מרפאת חווה – ביה"ח תל השומר

המרכז לבריאות הנפש של האישה – ביה"ח איכילוב

המרפאה הפסיכולוגית לאם ולתינוק – ביה"ח איכילוב