קשיים נפשיים עשויים להתבטא במגוון דרכים. ייתכן ואדם ירגיש ירידה קיצונית במצב רוחו, וחוסר יכולת ליהנות או לחוש סיפוק מאירועים או יחסים מהם נהנה בעבר, וחווה אותם כמשמעותיים. ייתכן ותעלה חרדה רבה, המתבטאת בתחומים כאלו או אחרים, שתצמצם את היכולת להתנהל באופן חופשי ומתוך בחירה. ייתכן והלך החשיבה נפגע, ואדם יתפוס אירועים או מצבים באופן לא רציונלי, ולא עקבי ויחסו לחברה יתערער ויאופיין בחשדנות או באקטים אימפולסיביים. המשותף בין ההפרעות הנפשיות השונות הוא הפגיעה באורח החיים ובתפקוד. לא פעם אדם הסובל מבעיה נפשית יתקשה להתנהל כפי שעשה בעבר, תפקודו יתדרדר, מערכות היחסים הקרובות שלו ייפגעו ולעיתים מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו יובילו אף למסוכנות לסביבה ו/או כלפיי עצמו.

התמודדות עם הקושי הנפשי

כדי להתמודד עם הקשיים, ולהתקדם לעבר שיקום לאחר משבר, החלמה וחזרה לתפקוד תקין ואיכות חיים טובה יותר חשוב לפנות לעזרה. טיפול תרופתי, הסתייעות בשיחות והיוועצות עם אנשי מקצוע הן דרכים חשובות בהן ניתן להיעזר כדי להבין טוב יותר את ההפרעות השונות שמערערות את חייו של המתמודד, ולטפל בהן. עבור הורים לפניה לטיפול יש ערך עליון, שכן בעיות נפשיות על סוגיהן עשויות לפגוע ביכולת התפקוד ההורית ובקשר עם הילדים. אב דכאוני עשוי להסתגר ולחדול מתפקוד במקומות בהם ילדיו זקוקים לו, אם חרדה עשויה להימנע מהתמודדות עם סיטואציות המעוררות את תחושת החרדה שלה, אל אף שאין סכנה מוחשית, וכן להעביר את חששותיה המוגזמים לילדיה, והורים המאופיינים בקשיי חשיבה עשויים להתנהל בדרכים קיצוניות ואף מסוכנות בתוך הבית ומול ילדיהם, בעקבות שיפוט המציאות הלקוי.

לכן אם אתם חשים כי חל שינוי בתפיסת העולם שלכם, כי רגשותיכם או מחשבותיכם אינם כבעבר, או שתפקודכם נפגע והשתנה. שמשימות שפעם היו חלק משגרת היום נראות היום כבלתי אפשריות או שאתם מוצאים עצמכם יותר חרדים, מבולבלים או חשדניים כלפי הסביבה. חשוב לפנות לסיוע, בין אם הסיבה לשינויים ברורה ובין אם לא. הכרה במשבר נפשי, או בהתמודדות נפשית מתמשכת, היא כשלעצמה חלק מרכזי בהליך ההחלמה. התכחשות לכך שאתם סובלים מקושי נפשי תביא בעצם להתגברות הסימפטומים השונים, להתרחקות מהחברה, ולצמצום היחסים הקרובים, ובכך בעצם להתגברות המצב אליו אתם מנסים להתכחש.

Broken image

קבלת הקושי הנפשי

הכרה בקושי הנפשי ופניה לקבלת סיוע ותמיכה הן משימות קשות הדורשות אומץ ואחריות, במיוחד לאור התפיסות החברתיות לגבי קיומם של קשיים נפשיים. לעיתים המסר החברתי עשוי להיות כי במתמודד עם קושי נפשי יש משהו פסול, מעורער שיש להתרחק ממנו. כאשר במציאות מדובר בהפרעה, אשר תוקפת לא את גופו של האדם כי אם את רוחו. למרבה הצער לא פעם מתמודדים עם קושי נפשי מאמצים בעצמם את העמדה השיפוטית, וחשים בנוסף לקשיים הנפשיים גם אשמה רבה.  חשוב לזכור כי אדם לא מבקש להתמודד עם משבר נפשי, וכי הוא לא אשם בשינוי שחל בחייו בעקבות הקשיים. בין אם הגורמים הם ביולוגיים, או נובעים יותר מלחץ או עומס בחיים (ובדרך כלל ינבעו משילוב של השניים), הירידה באיכות החיים, בתפקוד ובהתנהלות הם אינם מבוקשו או רצונו של האדם.

סיוע באינטרנט יכול להיות רעיון מצוין להתחיל ולהיעזר. מספר אפשרויות:

סהר

בנפשי

פסיכולוגיה און ליין

היכולת לקבל את ההתמודדות עם מחלה נפשית, לפנות לסיוע, ולהתמודד באומץ עם הסטיגמה החברתית והאישית, מהווה צעד משמעותי לקראת שיקום לאחר משבר נפשי, החלמה ושיפור איכות החיים עבור המתמודד ומשפחתו.